Θεατρικός Οργανισμός Κύπρου.1971-2021. Μισός αιώνας θέατρο, Ένας κόσμος ολόκληρος

50 ΧΡΟΝΙΑ ΘΟΚ – ΒΙΟΙ ΠΑΡΑΛΛΗΛΟΙ Το 1971 ξεκίνησε τη λειτουργία του ο Θεατρικός Οργανισμός Κύ- πρου. Το 1971 κάνω την πρώτη μου επαγγελματική παρουσία στο Θεατράκι του ΡΙΚ. Σύμπτωση ή όχι, έμελλε να συνδεθώ για δεκα - ετίες με τον ΘΟΚ, ως σκηνογράφος-ενδυματολόγος από το 1973 και ως διευθυντής του για 13 συνολικά χρόνια, κατά περιόδους, από το 1989. Η σχέση μου με τον ΘΟΚ υπήρξε καταλυτική και επη - ρέασε την όλη μου καριέρα, τόσο στον τομέα της καλλιτεχνικής διεύθυνσης, της διοίκησης και της οργάνωσης, όσο και ως καλλι- τέχνη δημιουργού. Αναπολώντας, η μνήμη οδηγεί σε σημαντικές στιγμές που επηρέ- ασαν την όλη πορεία του Οργανισμού και οι οποίες συνδέονται άρρηκτα με την παρουσία μου στο τιμόνι του. Τέτοιες υπήρξαν η συμφωνία συνεργασίας με το Εθνικό Θέατρο της Ελλάδας (1989) και το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος (1998), η συμμετοχή και θεσμοθέτηση της παρουσίας της Κύπρου στη μεγαλύτερη και σημαντικότερη παγκόσμια έκθεση σκηνογραφίας, την Prague Quad- rennial (1991), η ίδρυση του Θεατρικού Μουσείου Κύπρου, η ανά- πτυξη των διεθνών σχέσεων του ΘΟΚ με οργανισμούς και θέατρα στην Ευρώπη, οι περιο δείες σε Ελλάδα, Γερμανία, Πολωνία, Αγγλία, Βουλγαρία, Ρωσία, Δανία, Κίνα, Μάλτα, οι συμπαραγωγές με ορ- γανισμούς όπως το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, το Kneehigh Theatre στην Κορνουάλη και το Saint James Cavalier Centre of Arts στη Μάλτα, το Görlitz Theater, αλλά και συνεργασίες όπως με το Staatstheater Kassel, το Pfalztheater και το Τεχνικό Πανεπιστήμιο Βερολίνου, η καθιέρωση των Βραβείων Θεάτρου, η χωροθέτηση του κτιρίου του ΘΟΚ, η προκήρυξη του αρχιτεκτονικού διαγωνι- σμού και η έναρ ξη της υλοποίησης του διαχρονικού οράματος για ιδιόκτητη στέγη, η θεσμοθέτηση των Σχολικών Αγώνων Θεάτρου και του Φεστιβάλ Ερασιτεχνικού Θεάτρου, η διεύρυνση και ενί- σχυση των δραστηριοτήτων του Αναπτυξιακού Τομέα, η δημιουργία έργων υποδομής, οι εκδόσεις ΘΟΚ, η εισαγωγή της τεχνικής του Μαύρου Θεάτρου στην Κύπρο, όπως και των site-specific per- formances, η διεύρυνση του ρεπερτορίου με χοροθέατρο και μεικτές παραστάσεις, η ίδρυση της Πειραματικής Σκηνής, η δημιουρ- γία σκηνής θεάτρου σκιών, οι εκθέσεις σκηνογραφίας, κοστουμιού και αφίσας, η ανέγερση των Αποθηκών και των εργαστηρίων του ΘΟΚ, καθώς επίσης και η έκδοση του ενημερωτικού δελτίου προς τους συνδρομητές, η δημιουργία της ιστοσελίδας του Οργανισμού, η καθιέρωση στα προγράμματα του ΘΟΚ της στήλης του διευθυντή με τίτλο «Αγαπητοί φίλοι θεατές», η ένταξη του ρόλου του θεατρολόγου στη δομή του Οργανισμού, η προώθηση της κυπρια- κής θεατρικής συγγραφής, οι ευκαιρίες σε νέους πρωτοεμφανιζό- μενους δημιουργούς να εργαστούν στον Οργανισμό, γεγονός που μακροπρόθεσμα λειτούργησε υπέρ του θεάτρου και της πολυφω- νίας που απολαμβάνουμε σήμερα, και άλλα πολλά. Σημαντική υπήρξε και η ένταξη του ΘΟΚ (2005) στην οικογένεια της Συνόδου των Θεάτρων της Ευρώπης, κάτι που σε συνδυασμό με άλλες διεθνείς δράσεις, όπως η συμμετοχή σε ευρωπαϊκά προγράμματα και παγκόσμιες εκθέσεις σκηνογραφίας, βοήθησε στην ουσιαστική αναβάθμιση της σχέσης του ΘΟΚ με την παγκόσμια θεατρική οικογένεια, αλλά και στην αναγνώριση της Κύπρου ως χώρας που η θεατρική της δημιουργία είναι άξια αναφοράς. Πάνω απ’ όλα, όμως, ήταν το άξιο και ταλαντούχο καλλιτεχνικό, διοικητικό και τεχνικό δυναμικό του Οργανισμού και οι παραστά - σεις εκείνες που μας έδωσαν τη χαρά της δημιουργίας και την ικανοποίηση της αποδοχής από το κοινό, τους κριτικούς και τη διεθνή θεατρική κοινότητα. Κρατάω ακόμα ως ανεκτίμητο θησαυ - ρό τις πολλές φιλίες και τη συνεργασία με σπουδαίους και σημα- ντικούς ανθρώπους του θεάτρου από την Κύπρο, την Ελλάδα και άλλες χώρες, αλλά και τη συντροφικότητα της οικογένειας του ΘΟΚ, που ενισχύετο από τις μαζώξεις μας μετά τις πρεμιέρες και, κυρίως, αυτές στον «Λεωνίδα» στο Λυγουριό... Ως σκηνογράφος κρατάω με πολλή αγάπη τις στιγμές που έζησα συνεργαζόμενος με σπουδαίους ανθρώπους του θεάτρου, σε πα- ραστάσεις όπως Τρεις αδελφές και Ο γλάρος του Τσέχωφ, Φοίνισσες του Ευριπίδη, Επτά επί Θήβας του Αισχύλου, Φάουστ του Γκαίτε, Ντον Ζουάν και Κατά φαντασίαν ασθενής του Μολιέρου, Το μαγικό μαργαριτάρι του Πετρώφ, Καταραμένοι ποιητές της Μάλαμα και τόσες άλλες, που η καθεμία κέρδισε μια ξεχωριστή θέση στον μα- κρύ κατάλογο των παραγωγών του ΘΟΚ και στις αναμνήσεις μου. Αισθάνομαι ιδιαίτερα περήφανος που υπηρέτησα έναν τέτοιο οργανισμό. Ευχή μου ο ΘΟΚ να συνεχίσει τη δημιουργική του πο- ρεία, προσφέροντας στο κοινό όραμα για ένα αυθεντικό, γνήσιο και υψηλού επιπέδου θέατρο. — Άντης Παρτζίλης

RkJQdWJsaXNoZXIy MTUzMzM1NQ==